Tanulmányi kirándulás formájában megvalósuló témaegység lezárás és a hozzá kapcsolódó tanóra vázlatterve
Tantárgy: |
Természetismeret |
Műveltségi terület: |
Ember és természet |
Évfolyam: |
6. évfolyam |
Témakör: |
Vizek, vízpartok élővilága |
Tanév: |
2016/2017 |
Dátum: |
2017. április 4. (Téglagyári Tanösvény) |
Dátum: |
2017. április 5. (Tanóra) |
Létszám: |
kiránduláson: 28 fő, tanórán: 31 fő |
Az óra témája: Vizek, vízpartok élővilága a Téglagyári Tanösvény példáján |
|
Az óra didaktikai feladatai: megerősítés, motiválás, visszacsatolás, rendszerezés, komplexitás, munkáltatás, élménypedagógia |
0. Előzmények
- Terephelyszín kiválasztása, előzetes terepbejárás
- Egyeztetés:
- Hódmezővásárhelyen lakó kollégákkal
- Mentortanárral, közbejárásával a helyi természetvédelmi őrrel
- Terepbejárás, útvonaltervezés, lehetséges feladatok
- Egyeztetés az iskola vezetésével
- Egyeztetés az osztály osztályfőnökével
- Szülői beleegyező nyilatkozatok kiosztása
- Szükséges eszközök, felszerelés, ruházat
- A bejáró diákok számára biciklik biztosítása
- Az osztályt a kirándulás napján tanító kollégák értesítése (együttműködve az osztály osztályfőnökével)
- „B” terv: esőnap esetén > eredeti tanórák szerinti tanítás
1. Tervezet rövid leírása:
A gyerekek kilencfős, azon belül 3-4 fős alcsoportokban dolgozták fel egy-egy kísérővel a tanösvény élővilágát egy-egy hipersulis telefont használva.
Minden csoport kapott egy-egy feladatlapot, melyen az adott tanösvényi helyszínhez, növényhez, kísérlethez kapcsolódó feladat tartozott, melyeket QR-kódokkal lehetett megnyitni. A gyerekek a válaszaikat pl. a sound meter mérés, Cartoon camera esetén pedig szintén QR-kóddal megnyitható forms programba írták be, megadva a csapatszámot és/vagy nevet, valamint a mért értéket.
Közben rengeteg képet készítettünk, új élményekben gazdagodtunk, sokat nevettünk és tanultunk (a vízpartok élővilága; nem őshonos fajok megismerése: lepényfa, ezüstfa; környezetünk védelme: ökológiai lábnyom; gyógynövények hatásai versben elmesélve; rovásírás hurkapálcával, helyszíni vízvizsgálat, mintavétel)...., s énekeltünk is.
Másnap feldolgoztuk, igaz nem épp zökkenőmentesen, de ettől függetlenül eredményesen a csoport élményeit, ehhez képregényszerkesztő (storyboard, makebeliefscomix) honlapokat használtunk, Végül, de nem utolsósorban pedig pénteken lezárásként kíváncsiak voltuk a gyerekek véleményére, melyet a linoit honlap "cetlijeire" írtak!”
1.1. Csapatbeosztás
Létszám függvényében 3 nagyobb csoport kb. 27 fő, azaz 3 kilencfős csapat, ahol 3-4 fős alcsapatokat alakítunk ki. A három nagyobb csoport kialakítás azért volt szükséges, mert így kb. 9-11 fő tarozott egy-egy kísérő tanárhoz. Kialakított csapatok indulás előtt, a változó létszám függvényében (28 fő), valamint figyelembe véve a diákok kéréseit:
Elnevezés |
Sorszám |
Csapattagok nevei |
|
Vezető tanár |
|||
Kocsonyák |
1. csapat |
B. |
A. |
G. |
L. |
F. |
Balázs Brigitta |
Bodzalopók |
2. csapat |
T. |
M. |
B. |
|
|
|
Filozófusok |
3. csapat |
Ge. |
Z. |
N. |
|
|
|
Farkasok |
4. csapat |
D. |
K. |
F. |
|
|
Kísérő tanár |
Kobrák |
5. csapat |
M. |
B. |
L. |
|
|
|
Rózsák |
6. csapat |
K. |
L. |
B. |
|
|
|
Rózsa 2.0 |
7. csapat |
M. |
G. |
H. |
D. |
|
Kísérő tanár |
Kamilla |
8. csapat |
F. |
V. |
D. |
F. |
|
1.2. Dalszövegek kiválasztása
Minden nagy csapat (3 x 9 fő) választ csapatdalt, ezt a nap folyamán az úton tanulgatják, a nap végén mind a három csoportét felvesszük.
1.3. Iskolai zajszint mérése (Végül úgy döntöttünk, hogy a diákok a piac környéki zajszintet és a tanösvényit mérik meg)
Minden csapat (3 fő) mobilon található Sound meterrel mérje meg az iskola környékén mérhető zajszintet! Az értéket a következő QR-kódot beolvasva, írja be a megjelenő ablakba! S küldd el a választ! Link: ITT
A diákok kódja:
2. A Téglagyári tanösvény (A kihelyezett tábláról)
- A Téglagyári tanösvény történetét megismerve oldd meg a csapatoddal a következő QR-kódon lévő feladatot! Feladat ITT
- Mutasd be a többi csapat számára a kapott gyógy-és fűszernövényt versben! Az információkat keresd a tanösvény tábláin! Próbálj kitalálni a készülő képekhez egy verset! A verset rögzítsd a következő honlapra a QR-kódot begenerálva! ITT
-
Az ökolábnyomod kiszámításával megtudod, hogy mennyire élsz nagylábon a Földön. A Földnek ugyanis nem mindegy. Az általános szokásaink, hétköznapi választásaink –például az étkezési szokások, közlekedés- nagyban befolyásolják, hogy mekkora helyet foglalunk el. Jelenleg minden egyes emberre 1,8 hektárnyi föld jut a Földön. Ez körülbelül 3 focipálya nagyságú. Minél többen élünk a Földön, annál kevesebb hektár fog jutni rád. Nagyon könnyű nagyon-nagy lábnyomra szert tenned. Elég, ha
- évente egyszer repülővel utazol
- naponta kocsival visznek az iskolába a szüleid
- sok olyan ételt eszel, melyet külföldön állítottak elő.
Számítsátok ki a csoporttagok ökológiai lábnyomát a IDE kattintva
- Tanulmányozd a következő élőlényeket: ezüstfa, lepényfa, nád az utad során! Figyelve a kirakott táblákat! Feladat ITT
-
Rovásírás. Írj egy rövid üzenetet székely-magyar rovásírással a homokba a barátaidnak, XY bácsinak, a töri versenyen lévő osztálytársaknak vagy bárkinek, aki kedves számodra! Fotózd le!
- A víz kémhatásának vizsgálata. Adott pontvételi helyen (Eszközök: kémcső, indikátorpapír, vízminta)
3. A tanóra tervezete
- Tanulói visszajelzések kérése: ITT
- Tanárként hogyan használd: ITT
- Képregények elkészítése: Hogyan? , Hol?
4. Képek:
A született dalok:
1. Lelkes kis túrázók vagyunk...
Lelkes kis túrázók vagyunk,
A friss levegőtől pozsgás az arcunk,
Télen csak a padok közt jártunk,
Barátom, ez ma másképp lesz tán.
Annyi sok-sok élőlényt vettünk
Mert a tudás fontos nekünk,
És most mobilokat kaptunk,
Csak vigyázunk, s tanuljunk
Lelkes kis túrázók vagyunk,
A friss levegőtől pozsgás az arcunk,
Télen csak a padok közt jártunk,
Barátom, ez ma másképp lesz tán.
Mi mindannyian az NLG-be járunk,
Az utat jól ismerjük,
És megtörtént ma, hogy nem oda, hanem
Egy tanösvényre tévedtünk.
Reméljük kint majd sok-sok madarat látunk
Tőkés récét és héját,
Mert minket rabul ejt ez az álmunk ,
Természetbe vágyunk
Lelkes kis túrázók vagyunk,
A friss levegőtől pozsgás az arcunk,
Télen csak a padok közt jártunk,
Barátom, ez ma másképp lesz tán.
A diákok előadásában: KATT
2. Kék ég alatt az ösvényt járom...
Kék ég alatt az ösvényt járom,
harsan a füttyszó messze távol,
Hajt a lábam, múlt hét óta várok rá
Kerékpáron megyek Zéti, az út felett porfelhő száll,
Örömmel gondolok a tóra már.
Várhatsz rám, tanösvény, kerékpáron érkezem
Várhatsz rám, az NLG-ből érkezem
Várhatsz rám, tanösvény, kerékpáron érkezem
Misi bá’ kíváncsi, mi történt velem?
Gurul velünk sok kerékpár, minket ott lám kaland vár
Víz pH-át mérünk, vidám gyerek hangja száll,
Most aztán útra kelünk, a természet itt körülöttünk,
Fényvirágot szór a nap le ránk.
Várhatsz rám, tanösvény, kerékpáron érkezem
Várhatsz rám, az NLG-ből érkezem
Várhatsz rám, tanösvény, kerékpáron érkezem
Misi bá’ kíváncsi, mi történt velem?
Várhatsz rám, tanösvény, kerékpáron érkezem
Várhatsz rám, az NLG-ből érkezem
Várhatsz rám, tanösvény, kerékpáron érkezem
Kíváncsi vagy, mi történt velem?
Messze hangzik az Ádám hangja,
Gréti te is meghallod, ha vársz ma,
Délre a feladat végéhez érünk,
Elhagyjunk sok a mohát, ibolyát,
megismerjük a kőkori ember hajlékát,
Hozzád szívesen visszaérkezünk.
Várhatsz rám, tanösvény
Várhatsz rám, tanösvény...
A diákok előadásában: KATT