Projektötlet: Vizek, vízpartok élővilága
2018. február 22. írta: b.brigitta

Projektötlet: Vizek, vízpartok élővilága

Tanulmányi kirándulás formájában megvalósuló témaegység lezárás és a hozzá kapcsolódó tanóra vázlatterve 

dsc_0238.JPG

Tantárgy:

Természetismeret

Műveltségi terület:

Ember és természet

Évfolyam:

6. évfolyam

Témakör:

Vizek, vízpartok élővilága

Tanév:

2016/2017

Dátum:

2017. április 4. (Téglagyári Tanösvény)

Dátum:

2017. április 5. (Tanóra)

Létszám:

kiránduláson: 28 fő, tanórán: 31 fő

Az óra témája: Vizek, vízpartok élővilága a Téglagyári Tanösvény példáján

Az óra didaktikai feladatai: megerősítés, motiválás, visszacsatolás, rendszerezés, komplexitás, munkáltatás, élménypedagógia

 0. Előzmények  

  • Terephelyszín kiválasztása, előzetes terepbejárás
  • Egyeztetés:
    • Hódmezővásárhelyen lakó kollégákkal
    • Mentortanárral, közbejárásával a helyi természetvédelmi őrrel
    • Terepbejárás, útvonaltervezés, lehetséges feladatok
    • Egyeztetés az iskola vezetésével
    • Egyeztetés az osztály osztályfőnökével
    • Szülői beleegyező nyilatkozatok kiosztása
    • Szükséges eszközök, felszerelés, ruházat
    • A bejáró diákok számára biciklik biztosítása
  • Az osztályt a kirándulás napján tanító kollégák értesítése (együttműködve az osztály osztályfőnökével)
  • „B” terv: esőnap esetén > eredeti tanórák szerinti tanítás

1. Tervezet rövid leírása:

A gyerekek kilencfős, azon belül 3-4 fős alcsoportokban dolgozták fel egy-egy kísérővel a tanösvény élővilágát egy-egy hipersulis telefont használva.

Minden csoport kapott egy-egy feladatlapot, melyen az adott tanösvényi helyszínhez, növényhez, kísérlethez kapcsolódó feladat tartozott, melyeket QR-kódokkal lehetett megnyitni. A gyerekek a válaszaikat pl. a sound meter mérés, Cartoon camera esetén pedig szintén QR-kóddal megnyitható forms programba írták be, megadva a csapatszámot és/vagy nevet, valamint a mért értéket.

Közben rengeteg képet készítettünk, új élményekben gazdagodtunk, sokat nevettünk és tanultunk (a vízpartok élővilága; nem őshonos fajok megismerése: lepényfa, ezüstfa; környezetünk védelme: ökológiai lábnyom; gyógynövények hatásai versben elmesélve; rovásírás hurkapálcával, helyszíni vízvizsgálat, mintavétel)...., s énekeltünk is.

Másnap feldolgoztuk, igaz nem épp zökkenőmentesen, de ettől függetlenül eredményesen a csoport élményeit, ehhez képregényszerkesztő (storyboard, makebeliefscomix) honlapokat használtunk, Végül, de nem utolsósorban pedig pénteken lezárásként kíváncsiak voltuk a gyerekek véleményére, melyet a linoit honlap "cetlijeire" írtak!”

1.1. Csapatbeosztás

Létszám függvényében 3 nagyobb csoport kb. 27 fő, azaz 3 kilencfős csapat, ahol 3-4 fős alcsapatokat alakítunk ki. A három nagyobb csoport kialakítás azért volt szükséges, mert így kb. 9-11 fő tarozott egy-egy kísérő tanárhoz. Kialakított csapatok indulás előtt, a változó létszám függvényében (28 fő), valamint figyelembe véve a diákok kéréseit:

Elnevezés

Sorszám

Csapattagok nevei

 

Vezető tanár

Kocsonyák

1.      csapat

B.

A.

G.

L.

F.

Balázs

Brigitta

Bodzalopók

2.      csapat

T.

M.

B.

 

 

Filozófusok

3.      csapat

Ge.

Z.

N.

 

 

Farkasok

4.      csapat

D.

K.

F.

 

 

Kísérő tanár

Kobrák

5.      csapat

M.

B.

L.

 

 

Rózsák

6.      csapat

K.

L.

B.

 

 

Rózsa 2.0

7.      csapat

M.

G.

H.

D.

 

Kísérő tanár

Kamilla

8.      csapat

F.

V.

D.

F.

 

 

1.2. Dalszövegek kiválasztása

Minden nagy csapat (3 x 9 fő) választ csapatdalt, ezt a nap folyamán az úton tanulgatják, a nap végén mind a három csoportét felvesszük. 

1.3. Iskolai zajszint mérése (Végül úgy döntöttünk, hogy a diákok a piac környéki zajszintet és a tanösvényit mérik meg)

 Minden csapat (3 fő) mobilon található Sound meterrel mérje meg az iskola környékén mérhető zajszintet! Az értéket a következő QR-kódot beolvasva, írja be a megjelenő ablakba! S küldd el a választ! Link: ITT

A diákok kódja: 

 

2. A Téglagyári tanösvény  (A kihelyezett tábláról)  

  • A Téglagyári tanösvény történetét megismerve oldd meg a csapatoddal a következő QR-kódon lévő feladatot! Feladat ITT

     

  • Mutasd be a többi csapat számára a kapott gyógy-és fűszernövényt versben! Az információkat keresd a tanösvény tábláin! Próbálj kitalálni a készülő képekhez egy verset! A verset rögzítsd a következő honlapra a QR-kódot begenerálva! ITT
  • Az ökolábnyomod kiszámításával megtudod, hogy mennyire élsz nagylábon a Földön. A Földnek ugyanis nem mindegy. Az általános szokásaink, hétköznapi választásaink –például az étkezési szokások, közlekedés- nagyban befolyásolják, hogy mekkora helyet foglalunk el. Jelenleg minden egyes emberre 1,8 hektárnyi föld jut a Földön. Ez körülbelül 3 focipálya nagyságú. Minél többen élünk a Földön, annál kevesebb hektár fog jutni rád. Nagyon könnyű nagyon-nagy lábnyomra szert tenned. Elég, ha

    • évente egyszer repülővel utazol
    • naponta kocsival visznek az iskolába a szüleid
    • sok olyan ételt eszel, melyet külföldön állítottak elő.

     Számítsátok ki a csoporttagok ökológiai lábnyomát a IDE kattintva

  • Tanulmányozd a következő élőlényeket: ezüstfa, lepényfa, nád az utad során! Figyelve a kirakott táblákat! Feladat ITT
  • Rovásírás. Írj egy rövid üzenetet székely-magyar rovásírással a homokba a barátaidnak, XY bácsinak, a töri versenyen lévő osztálytársaknak vagy bárkinek, aki kedves számodra! Fotózd le!

  • A víz kémhatásának vizsgálata. Adott pontvételi helyen (Eszközök: kémcső, indikátorpapír, vízminta)

 

3. A tanóra tervezete

- Tanulói visszajelzések kérése: ITT

- Tanárként hogyan használd: ITT

         - Képregények elkészítése: Hogyan? , Hol? 

4. Képek: 

 A született dalok: 

1. Lelkes kis túrázók vagyunk...

Lelkes kis túrázók vagyunk,
A friss levegőtől pozsgás az arcunk,
Télen csak a padok közt jártunk,
Barátom, ez ma másképp lesz tán.

Annyi sok-sok élőlényt vettünk
Mert a tudás fontos nekünk,
És most mobilokat kaptunk,
Csak vigyázunk, s tanuljunk

Lelkes kis túrázók vagyunk,
A friss levegőtől pozsgás az arcunk,
Télen csak a padok közt jártunk,
Barátom, ez ma másképp lesz tán.

Mi mindannyian az NLG-be járunk,
Az utat jól ismerjük,
És megtörtént ma, hogy nem oda, hanem

Egy tanösvényre tévedtünk.


Reméljük kint majd sok-sok madarat látunk
Tőkés récét és héját,
Mert minket rabul ejt ez az álmunk ,
Természetbe vágyunk

Lelkes kis túrázók vagyunk,
A friss levegőtől pozsgás az arcunk,
Télen csak a padok közt jártunk,
Barátom, ez ma másképp lesz tán.

 A diákok előadásában: KATT

2. Kék ég alatt az ösvényt járom...

Kék ég alatt az ösvényt járom,
harsan a füttyszó messze távol,
Hajt a lábam, múlt hét óta várok rá
Kerékpáron megyek Zéti, az út felett porfelhő száll,
Örömmel gondolok a tóra már.

Várhatsz rám, tanösvény, kerékpáron érkezem
Várhatsz rám, az NLG-ből érkezem
Várhatsz rám, tanösvény, kerékpáron érkezem
Misi bá’ kíváncsi, mi történt velem?


Gurul velünk sok kerékpár, minket ott lám kaland vár

Víz pH-át mérünk, vidám gyerek hangja száll,
Most aztán útra kelünk, a természet itt körülöttünk,
Fényvirágot szór a nap le ránk.

Várhatsz rám, tanösvény, kerékpáron érkezem
Várhatsz rám, az NLG-ből érkezem
Várhatsz rám, tanösvény, kerékpáron érkezem
Misi bá’ kíváncsi, mi történt velem?

Várhatsz rám, tanösvény, kerékpáron érkezem
Várhatsz rám, az NLG-ből érkezem
Várhatsz rám, tanösvény, kerékpáron érkezem
Kíváncsi vagy, mi történt velem?

Messze hangzik az Ádám hangja,
Gréti te is meghallod, ha vársz ma,
Délre a feladat végéhez érünk,
Elhagyjunk sok a mohát, ibolyát,
megismerjük a kőkori ember hajlékát,
Hozzád szívesen visszaérkezünk.

Várhatsz rám, tanösvény
Várhatsz rám, tanösvény...

A diákok előadásában: KATT 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bbrigitta.blog.hu/api/trackback/id/tr9513690612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása